Laptop waar wat inhoud op open staat, ter illustratie van content.

Wat is content?

Inhoudsopgave

Content vertaald uit het Engels betekend inhoud. Het woord content wordt vaak online gebruikt als het gaat om de inhoud van een profiel, pagina of filmpje. Als we het hebben over websites dan bedoelen we de tekst, afbeeldingen of video’s op een pagina.

De content op een website is vaak te beheren met een CMS (content management system). De content van je website is enorm belangrijk zodat de bezoekers van je website de relevante informatie kunnen vinden over je producten of diensten.

Wat is een CMS?

Content is belangrijk voor Google

Zoekmachines zoals Google beoordelen je website ook op de inhoud: Is de tekst relevant voor een zoekwoord?  Lezen mensen de inhoud van je website, of klikken ze direct weg? Klikken mensen verder de website door vanaf de landingspagina? Kort gezegd, is de tekst pakkend en niet volgepropt met nonsens?

Staat de inhoud van je website goed, maar scoor je toch slecht? Dan zou het ook een technisch probleem kunnen zijn zoals de snelheid of opbouw van je website. Via pagespeed.web.dev kun je de snelheid van je website beoordelen. Houd voornamelijk de score op mobiele telefoons in de gaten, daar komt het grootste deel van het internetverkeer vandaan. De meest voorkomende fout is dat afbeeldingen te groot zijn en daardoor de laadtijd vertragen (>300KB).

Heb je meer hulp nodig bij content of de techniek van je website, neem dan contact met ons op.

Wat is goede content?

Bij het schrijven van goede content is het handig om rekening te houden met een aantal dingen. We zetten ze hier even kort op een rijtje.

  • Welke doelgroep bekijkt of leest de pagina? Schrijf in een stijl waarvan je verwacht dat dit het best aankomt bij hen.
  • Content moet gericht geschreven worden met een doel. Bijvoorbeeld het verhogen van bezoekersaantallen en het verbeteren van conversies1.
  • Voordat er een bezoeker op een website komt moet de content ook zoekmachines als Google gaan begeleiden. Anders weten bezoekers niet van het bestaan van je website. Gelukkig is content die voor mensen geschreven is ook steeds beter vindbaar in Google. Houd wel rekening met populaire keywords waarvoor je wilt scoren.

Hoe weet je of jouw content werkt?

Meten is weten. Zonder te meten wat je huidige content doet is het moeilijk om die te verbeteren. Zorg er dus voor dat je bijvoorbeeld Google Analytics of een plugin gebruikt waarmee je statistieken van je website kan volgen. Handige statistieken om te weten zijn bijvoorbeeld bezoekersaantallen per pagina, op welke knoppen wordt er geklikt, hoe ver scrollen de bezoekers en hoe lang blijven ze op een pagina of op je website.

Wanneer je een beginnend copywriter of tekstschrijver bent dan kun je het beste ergens beginnen met content die antwoorden geeft op vragen die mensen vaak stellen op Google. Schrijf een aantal pagina’s die ieder net wat verschillen van elkaar en kijk welke goed scoren. Nu weet je welke manier van schrijven of welke onderwerpen interessant zijn en waar je jouw aandacht op kunt gaan vestigen. Het kan soms wel 2-4 maanden duren voordat je echt conclusies hieruit kunt trekken, dus geduld is van belang.

Nu is het wel belangrijk om de AVG wetgeving in de gaten te houden wanneer het aankomt op het verzamelen van gegevens en het plaatsen van analytica of tracking cookies. Daar hebben we een artikel over geschreven, bekijk die hier.

  1. Conversies zijn acties waarbij de bezoeker van een pagina is aangespoord tot een aankoop, offerte aanvraag of het zoeken van contact. ↩︎

Terug naar boven

Inhoudsopgave